Wednesday 2 April 2014

Sekadar Renungan Untuk Muhasabah Diri Sendiri



Mesti korang pernah dengar ayat-ayat seperti di atas kan? Erm… kesian pulak pada orang yang suka berprasangka buruk dengan orang lain. Dari satu sudut yang lain pulak, ada yang menyokong memang betullah apa yang ditulis. Typical Malay memang suke menunjuk- nunjuk. Tapi betul ke? Ok Jom kite tengok satu – satu ayat yang telah dituliskan tu.

First, yang katanya menunjuk-nunjuk bila admitted di Private Hospital. Ok macam mana kalau memang dia admitted di Private Hospital. Takkan lah dia nak checked in kat Hospital Government pulak. Ada jugak kengkawan aku yang checked in di government hospital. Tak de la pulak orang kutuk-kutuk. Ok berbalik checked in di Private hospital tadi, apalah sangat private hospital nie, bukan Hotel 5 stars ke nak bangga- bangga. Paling tidak pon disebabkan guna Insurans. So nak kata bangga tu terpulanglah pada hati masing-masing. Niat masing- masing. Takkanlah suami atau anak-anak dia sakit kita nak anggap dia berbangga macam tak patutlah pulak. Molek lah tu memohon kawan-kawan doakan kesejahteraan, kebaikan dan dipermudahkan urusan. Nak bagi tau sorang-sorang kawan di facebook, whatsap atau sms larat ke nak taip satu-satu? Tak mungkin lah kan… so dengan FB cheked in sambil ayat memohon kawan-kawan mendoakan urusan dipermudahkan adalah terbaik. Moga – moga dalam ramai-ramai yang mendoakan tu Allah makbulkan… amin…

Second, Yang katanya snap gambar anak tetapi berlatar belakangkan perabot atau peralatan rumah yang hado! Erm.. well, aku rasa akalau diberi 10 orang mungkin 10 ni kot memang suka amik gambar anak-anak or selfie bersama anak-anak. Rata-rata akan amik gambar anak-anak tak kira di mana jua berada. Kenapa bila snap gambar di luar x dikatakan menunjuk-nunjuk. Kenapa perlu mengata bila ber selfie or snap gambar anak-anak di rumah? Alahai..manusia- manusia. Jangan susahkan hidup memikir hal orang lain… dah memang rumah dia memang ada harta benda. Aku pon yang x de harta bende ni pon suke sangat berselfie. Tak kira lah rumah ke kat luar ke…

Third, bersyukur menunjuk-nunjuk di FB. Yang nie pon ikut niat di hati. Kalau memang dia nak menunjuk yang dia dapat rezeki lebih itu Antara dia dan Allah. Siapalah kita nak judge orang macam ni kan. Cumanya sesetengah orang nie dia suke nak share cerita bahagia dia ngan orang lain. Kekadang tanpa ada niat apa-apa pon. Just nak you all pon tau betapa dia  gembira sangat-sangat. Jangan lah fikir bukan-bukan.

Forth, Yang katanya menunjuk-nunjuk kereta. Ni pon kelakar… dah memang dia pakai Merc, BMW or AUDI. Siapalah kita nak menidakkan. Lainlah kalau dia tak pakai kereta tu semua tapi menunjuk-nunjuk dengan kereta orang lain macam dia yang empunya kereta tu. Berbanggalah kalau ada kawan-kawan kita yang dah guna kereta-kereta mewah tu. Sekurang-kurangnya menjadi motivasi pada kita yang satu hari nanti pon kita akan pakai kereta yang sama juga. Betul tak?

Fifth, Yang amik checked in kat shopping mall or amik gambar beg-beg shopping berjenama siap tanda harga. Ada orang terapi stress dia memang bershopping. Pernah dengar? Nak buat macam mana dah terapi stress dia macam tu. Kalau terapi stress dia bawa kereta laju-laju lagilah teruk kan? Lebih baiklah dia pergi bershopping. Yang habis pon duit dia bukan duit kita. Tak kisahlah nak amik gambar dengan beg2 kertas yang dia dah shopping tu. Biasanya orang yang macam ni memang dia mampu pon. Kita yang ala-ala mampu tak mampu ni diam-diam dari mengata yang menghasilkan dosa.

Sixth, yang asyik memuji anak dia segalanya bagus. Alhamdullillah, siapalah nak puji darah daging sendiri kalau bukan mak n bapak nya. Macam orang putih diaorang memang suka memuji anak-anak mereka. Tidak sesekali look down dengan anak-anak. Excellent! Awesome ! sweetpie! Mylove! Heart! Good Job! Clever! Memang di tepi mulut ibubapa omputih nie. So kalau kitalah sentiasa praise anak-anak kita seakan-akan doa lah untuk anak kita. Sentiasa berkata yang baik untuk anak-anak. Kalau kita selalu kata yang buruk-buruk makanya..wallahualam lah apa yang jadi pada anak-anak itu nanti.

Seventh, yang selfie muke herot, mata lebam tak cukup tidur. Hahaha! Ni lagi kelakar. Tu nama nya natural beauty. Masa tulah korang boleh nilai kalau dia masih cantik lagi kah even tak bermake up? Bagi yang peniaga-peniaga online product kecantikan masa nil ah you all boleh berniaga. Nilah calon prospek atau customer yang sesuai untuk diperkenalkan product untuk kesegaran kulit, atau nak hilangkan bengkak kat mata ke… so lepas ni yang mana meniaga online pergi cari sesiapa yang update status macam ni. Jangan lepaskan peluang…

Ok, Nampak nya ni sajalah perkongsian aku. Renung-renungkan. Dalam kehidupan masih banyak lagi yang perlu difikirkan. Bersangka baik adalah dituntut dalam islam. Dengan bersangka baik ganjaran adalah pahala. Tanpa berbuat apa-apa. Kan mudah tu.. islam bukan menyusahkan tetapi memudahkan. So tak payahlah menyusahkan diri untuk dapat dosa-dosa kering ni.

Xoxoxo
LoVe;
Suhada M Tahar

2 comments:

  1. Kak Ada...sangat setuju sume di atas. Rajinnnye la dorang ni nak fikir hal orang lain...Hal sendiri pun tak larat nak fikir

    ReplyDelete
  2. Ad, kan...lebih baik sangka baik n dapat pahala. as simple as that!.

    ReplyDelete