Wednesday 3 September 2014

YOU ARE FIRED!!! apa reaksi anda?


Sudah kah bersedia jika kita terpaksa diberhentikan kerja?
Jika soalan ini diajukan kepada you all, agak-agak apa jawapan you all di kala ini? Bersedia atau tidak bersedia?
Bagaimana kalau dari keadan yang tenang bagaikan tiada masalah secara tetibe terjadi insiden seperti MH 370 atau Mh 17? Di mana pihak syarikat terpaksa menanggung banyak kerugian? Dan terpaksa memberhentikan kebanyakkan pekerja.
Cuba you all baca kat link seperti di atas untuk mengetahui cerita lanjut.

Jika kite perempuan pada aku tiada masalah, tetapi jika lelaki agak-agak bagaimana? Ambil masa untuk mencari pekerjaan yang sesuai atau terpaksa untuk tidak memilih untuk bekerja apa pun asalkan dapat income bulanan seperti biasa. Pada masa itu amatlah penting jika si isteri bekerja atau ada pendapatan sendiri.
Pening jugakkan memikirkan? Dan kalau boleh jangan lah terjadi pada kita. Tetapi ni semua kita tidak merancang ape pon Allah lebih Maha Mengetahui dan kita seharusnya bersedia. Pada si isteri dari sekarang lah belajar untuk mengurangkan beban suami. Jika kita sudah bekerja tetap alhamdullillah , tetapi jika tidak bukanlah masalah besar dunia. It’s not end of your life. Apa yang penting kita pandai mengorak langkah.


Link di atas merujuk kepada peningkatan 20% bagi rawatan emosi kepada pekerja yang telah diberhentikan pekerjaan menurut Ketua Jabatan Psikitri, Pusat Perubatan Universiti Malaya, prof Dr Mohd Hussain Habil.

Zaman sekarang ramai telah mengambil keputusan untuk lebih bersedia dengan berniaga. Malah ada yang telah menjadikan perniagaan sebagai punca pendapatan yang pertama.
Why not kan?  Dulu aku memang takut nak meniaga. Yelah seorang nurse apa yang nurse tau hanyalah penyakit, doctor, pesakit , ubat itu ajelah. Nama kata berniaga sebatang pen aku tak pernah berniaga. Tapi kata orang kalau tak cuba tak tahu. Betul lah tu. Setelah aku menceburi business bersama Top Leader Circle, alhamdullillah banyak perbezaan yang aku dapati. Lebih-lebih lagi income bulanan. Macam mana aku boleh pandai meniaga? Ha…jawapannya aku ada mentor dalam business ni. Dan mentor aku memberi ilmu secara PERCUMA! Dari segi penjualan offline atau online. So diajar dari setiap sudut. Tidak satu pon yang ketinggalan. Kalau mentor cakap A aku ikut A. Kalau mentor cakap B aku ikot B. begitulah selalunya sehinggalah biz aku berjalan amat lancar sekali. 
Kekadang aku menjadi pelik kepada mereka yang takut nak berniaga. kalau gagal permulaan biasalah, ramai yang mula-mula gagal tapi mereka tidak patah semangat, malah lebih semangat dan terus berusaha. Jangan jadi manusia yang tunggu disuap, semua perlu dibentangkan depan mata. Jangan jadi manusia malas! 

Berbalik pada cerita yang buang kerja tadi, pada aku inilah persediaan aku untuk membantu suami aku. Gaji tetap masuk Bonus business pon masuk. Jadinya jika terjadi masalah-masalah company terpaksa membuang kerja tidak menjadikan keadaan semakin sukar kepada kami. Sebab aku dan suami telah berusaha dari sekarang. Insyaallah Allah akan sentiasa membantu hamba-hambanya yang berusaha.

So kawan- kawan renung-renungkan dan selamat beramal….
Love;

Suhada M Tahar

No comments:

Post a Comment